Glastest.

In de hoop tijdens wildlife reizen de hoeveelheid glas in mijn fotorugzak te reduceren van drie naar twee lenzen, mocht ik bij de Nikon Pro Agent in Mechelen, Foto Nelissen, een stuk f2.8 glas testen met heel wat millimeters. Ik hou erg van de merk eigen Nikon lenzen.  Zeer robuust, haarscherp (zelf op een 36MP camera) en doorgaans een heel snelle autofocus.  Maar van de High End wildlife Nikon’s kan ik enkel dromen… Die lenzen kosten een auto… Een test men een betaalbaarder alternatief drong zich dus op.

Naar zoom range en lichtsterkte leek de SIGMA 120-300mm F2.8 EX DG OS APO HSM me wel iets. Maar is het een afdoende alternatief om de Nikon 70-200 f2.8 VRII en de Nikon 300mm f4 prime te vervangen?  Ik teste de lens op model Kyra, een hondje die jaarlijks bij ons op vakantie komt.  Voornamelijk de werking van de autofocus en de scherpte bij 100% crop interesseerden me.

De resultaten:

Eerst maakte ik een referentie met de Nikon 300mm f4 prime.  Lichter van gewicht en een prime. Ze is scherp, snelle AF maar f4.  Dus als ik er een 1.4 converter op zet zit ik meteen op f5.6 en dat is ongewenst.  De meeste roofkatten laten zich maar bij valavond zien…

Kyra – 300mm f4 1/500 @ ISO400

De 100% crop export met mijn standaard bewerkingen uit lichtroom 5.7 zier er zo uit.

Wat brengt de SIGMA op f4?

Sigma 120-300 f2.8 – @300mm F4 1/400 ISO400 Mooi scherp! f4 is t.o.v de Nikon een stopje toegedraaid. Dus je mag er wel wat van verwachten.  Kyra kijkt zijdelings en dus maakte ik er nog eentje om de DOF tussen de lenzen te kunnen vergelijken. Sigma 120-300 f2.8 – @300mm F4 1/400 ISO400 En de 100% Crop Deal zou ik zeggen!  Maar niet alvorens de lens op f2.8 te testen. Sigma 120-300 f2.8 – @300mm F2.8 1/640 ISO400 En de 100% Crop Flinter dunne DOF (Depth of field of Scherpediepte) en ik verdenk de lens van een minimale front focus. Wellicht maar enkele millimeters. Makkelijk weg te kalibreren en doorgaans werk ik ook nooit met volledig open lenzen. Uitgezoomed op 120mm krijgen we volgend beeld: De 100% Crop toont wat meer DOF, wat op 120mm te verwachten valt. Volledig open is de lens op zijn minst haarscherp te noemen. Tot slot gooien we de lens wat meer toe en werken we op f5.6 Sigma 120-300 f2.8 – @300mm F5.6 1/640 ISO800 De 100% crop bij f5.6 Even uitzoomen… Sigma 120-300 f2.8 – @12mm F5.6 1/640 ISO800 100% Crop: Je ziet wat ruis. Dat is omdat ik wat te krap had belicht en de exposure wat heb moeten optrekken in LR. Om na te genieten nog even een f5.6 in profiel. Scherp genoeg? Besluit: Kyra is een kleintje en ik zat dus heel kort bij mijn model.  Als de leeuwen in de Okavango even kort bij de camera zitten, ben ik hen wellicht te prooi gevallen.  In de praktijk zal de afstand tot het onderwerp groter zijn en dus ook de DOF.  Hoe de AF in volle actie presteert heb ik niet kunnen testen.  Dat is iets voor op de agility wedstrijd binnenkort. Ik ben ook razend benieuwd of de lens even scherp blijft met een 1.4 converter. Die test komt nog.  Wie de lens volle dagen van uit de hand wil gebruiken mag best wat trainen, want je hebt 3 kilo glas in handen (even veel als de nikon 300mm en de 70-200mm tezamen).  Ik denk dat mijn monopod dienst gaat leveren…

Een gedachte over “Glastest.

  1. Pingback: Sport met SIGMA 120-300mm F2.8 EX DG OS | Hondenfotograaf - Kurt Pas

Geef een reactie

