Omdat het niet netjes is…

… om auteursrechtelijk beschermde foto’s zomaar van het net te halen en te gebruiken op Facebook, blog of website.  Voel ik me verplicht om mijn beelden beter te beschermen.

De foto’s op de webshop werden in het verleden discreet voorzien van een copyright in de linker benedenhoek.
Maar met de regelmaat van de klok worden er gestolen beelden aan mij gerapporteerd.  Vaak heeft men de copyright weggeknipt, maar soms worden de foto’s met copyright op Facebook gegooid of door fokkers in online publicaties gebruikt. Omdat de software die ik daarvoor gebruik arbeidsintensief is (alle beelden moet ik ook aanmelden), en het mailen van de onrechtmatige gebruikers ook veel tijd vergt, heb ik besloten om de copyright groter en centraal op de foto’s te plaatsen.

 

Ik vind het jammer voor de mensen die in hun foto’s moeten kiezen. Hun beeld ziet er nu wat minder fraai uit.

 

Ik zou veel argumenten kunnen aanhalen waarom ik de foto’s niet gratis ter beschikking kan stellen.  Dure investeringen, dure standen op events, opbouw van kennis en artistieke bescherming…
Maar de belangrijkste reden is heel gewoon… HET IS NIET NETJES OM FOTO’S ZOMAAR TE GEBRUIKEN ZONDER MEDEWETEN VAN DE FOTOGRAAF.

 

Tot zover het frustratie uurtje

 

 

 

Een gedachte over “Omdat het niet netjes is…

Geef een reactie

