Flickr frustraties en hoe scherp is scherp?

Al een tijdje valt het me op dat de foto’s die ik exporteer uit LightRoom wel scherp zijn in Windows fotoviewer. Maar als ik ze op flickr plaats, een website die ik als tussenstap gebruik voor de blog, verlies ik veel scherpte en detail. Ik denk nu dat dit misschien komt omdat ik geen standaard groottes van Flickr gebruik, maar de maximale grootte voor dit WP Theme. Daarom een kleine test.
Ik heb een foto, die voor ISO800 toch heel wat detail toont, geëxporteerd in de formaten die bij flickr standaard zijn. Eens testen hoe de scherpte nu overkomt….

Eerst een 100% crop van het origineel. Dat toont welk een mooi detail een D700 bij ISO800 nog kan weergeven.


Formaat 900*600 en Flickr URL op 900*600


Formaat 900*600 en Flickr URL op 800*533

WP doet een resize, want de maximale breedte bij dit theme is 500pix.
De originele resolutie is te soft tegen wat LR, fotoviewer of PS weergeeft. De resize op 800*533 is over verscherpt…


Formaat 800*533 en Flickr URL op 800*533


Formaat 800*533 en Flickr URL op 640*427

WP doet een resize, want de maximale breedte bij dit theme is 500pix.
De originele resolutie is te soft tegen wat LR, fotoviewer of PS weergeeft. De resize op 640*426 is over verscherpt…


Formaat 640*427 en Flickr URL op 640*427


Formaat 640*427 en Flickr URL op 500*333

WP doet een resize, want de maximale breedte bij dit theme is 500pix.
De originele resolutie is te soft tegen wat LR, fotoviewer of PS weergeeft. De resize op 500*333 is over verscherpt…


Formaat 500*333 en Flickr URL op 500*333


Formaat 500*333 en Flickr URL op 320*213

WP doet nu geen resize meer.
De originele resolutie is te soft tegen wat LR, fotoviewer of PS weergeeft. De resize op 320*213 is over verscherpt…

Het wordpress theme geeft, mijns inziens, zeer goed weer wat ik op de flickr website zie. Flickr geeft de originele foto’s dus een stuk zachter weer dan een fotoviewer of photoshop.
Ik zal dus eens moeten experimenteren hoe erg ik een foto moet over verscherpen voor flickr deze mooi weergeeft. Hebben jullie dezelfde ervaring met flickr? Of gebruiken jullie een andere webtool om de foto’s te stockeren? Ik ben erg benieuwd!

2 gedachtes over “Flickr frustraties en hoe scherp is scherp?

Geef een reactie

