Nikon CLS Rules in i-TTL

De fotografiemarkt wordt de laatste jaren overspoeld door honderden fabrikanten die radiotriggers aan de man trachten te brengen om reportageflitser los van de camera aan te sturen.  Allen trachten ze een graantje mee te pikken van de geavanceerde flitssystemen waarover de huidige camera’s beschikken.  Het systeem van Nikon  is werkelijk fenomenaal en werkt in i-TTL zeer goed als je personen fotografeert.  Honden zijn lastiger klanten voor het i-TTL gebeuren.  Bij huisdieren werk ik dan doorgaans volledig manueel, maar ik stuur de flitsers wel draadloos aan.
Dit weekend had ik een newborn shoot.  Zo’n opdracht voer ik doorgaans volledig strobist uit.  De tafel in de woonkamer werd voorzien van wat zachte kussens.  Als decoratie werd er over de kussens een ecru doek gedrapeerd die we lieten doorlopen als achtergrond. Twee statieven met dwarsbalk hoeden het doek op z’n plaats.

De verlichting gebeurde door twee reflectie paraplu’s van 105cm.  Eentje stond hoog boven de opstelling en een beetje gekanteld naar de achtergrond. Het hoofdlicht stond rechts naast mij en lichtjes schuin richting onderwerp, achtergrond.  Als ik baby’s fotografeer let ik er steeds op om het licht niet te frontaal op de baby te richten.  Zo vermijd je de felle lichtflitsen in de ogen.

Een i-TTL trigger stuurde de twee Nikon SB900 reportageflitser aan.  Via EV compensatie kan je het licht aanpassen aan je eigen verwachtingen.  Ik heb de achtergrondflits iets harder gezet dan de verlichting van het onderwerp. Door de hoek en het iets feller licht verdwijnen de meeste rimpels in het doek. Ik hou niet van Photoshop, dus als je het in de camera kan doen, doen we het in de camera.


Enkele foto’s uit de serie van Marie:

 

Een mens vraagt zich soms af waarom met d-SLR camera’s uitbrengt met 36mpix. Als ik kijk hoe scherp de foto’s uit een D700 komen en hoe fel ik de beelden kan uitvergroten…

 

De ouders vonden het een toffe shoot en waren erg blij met het resultaat.  Je hebt niet altijd een studio van 120m2 nodig (al is het soms handig). De studio die we hier gebruikten past in een grote fototas.

Geef een reactie

