Reflector Test

Tijdens sommige events werk ik op een erg beperkte ruimte.  Vooral outdoor is dat niet altijd evident.  De keuze in achtergrond is meteen zeer beperkt en heb je enige lichtbron veranderd continu van positie.  Vroeg of laat resulteert dat in tegenlicht of hard strijklicht.  Vaak erg mooi, maar bij woefkes met een gitzwarte vacht (en dan nog een witte vlek op de kop er bovenop) lopen de schaduwen dan snel toe.   Zolang er licht is, kan je met een reflector heel wat oplossen.

Doorgaans ga ik met twee reflectoren op stap.  Een Lastolite Trigrip en een SunBounce Mini.  Een gebruik ik om de schaduwen op te lichten, de tweed als effectlicht of om meer detail in de achtergrond te brengen.  Tijdens mijn laatste event heb ik gemerkt dat er, zeker bij felle zon, er wel wat verschil zit tussen deze twee met een discussie op een fotografie forum tot gevolg.

 

Tijd dus voor een zo objectief mogelijke en herhaalbare test.

 

Ik heb beide reflectoren opgesteld onder een hoek van 45 graden t.o.v het horizontale. De reflector werd van bovenaf belicht met een SB900 op 1/1 en ingezoomd op 200mm (we willen fel zonlicht = puntlicht, simuleren). De lichtbundel zou dan horizontaal naar de muur bouncen.
Om het verschil te bekijken tussen de afstand tot de reflector, werd de SB900 eens kort bij het oppervlakte en eens heel stuk hoger geplaatst.

Onderstaande foto’s zijn in LR bewerkt om het contrast tussen licht en donker zo duidelijk mogelijk te maken.  D.w.z dat ik de ToneCurve de hoge lichen heb geboost tot 100% en alle andere schuivers naar -100%

 

Wat is het resultaat?

Hoe korten de flits bij de reflector, hoe beter de spreiding en intensiteit van de lichtbundel.

” Opmerkelijk” dacht ik oorspronkelijk.  Ik was er van uitgegaan dat als de lichtbundel de reflector helemaal vult, de lichtbundel gelijk zou zijn ongeacht de afstand van de lichtbron t.o.v het reflectiescherm.  Maar blijkbaar speelt de relatieve grootte van de lichtbron hier een primordiale rol.  Dat betekend dus dat ik het gedrag van de reflector in “felle zon” kan simuleren door de SB900 zo hoog mogelijk te plaatsen.

1) SB900 kort bij het reflecterende oppervlak:

 

 

2) SB900 hoog boven het reflectie oppervlak.

 

 

Je merkt dat een van de twee reflectoren een grotere spreiding geeft van het licht en een een zachtere overgang naar het omgevingslicht creëert.  Het oppervlak van beide reflectoren is nagenoeg gelijk.  Het moet dus te maken hebben met het gebruikte textiel.

 

Omdat sommige materialen / merken aanleiding lijken te geven tot ware religies, verklap ik nog even niet welke foto bij welke reflector hoort.  Kan je het zelf ontdekken? Dan verneem ik dat graag en hoe je het kon detecteren.

 

Een gedachte over “Reflector Test

  1. Pingback: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit? - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Geef een reactie

