Flits Accessoires – Deel II Gary Fong

In Deel I hebben we gezien dat een externe flitser, zoals bijvoorbeeld een Nikon SB900, vaak een negatief effect heeft op een foto.  Het onderwerp wordt wel goed verlicht, maar slagschaduwen op de achtergrond werken vaak storend. Indirect flitsen geeft het mooiste resultaat, maar vereist wel wat oefening en je hebt een krachtige flitser nodig.
Sommige accessoires beloven je de hemel. Is dat wel zo? En is het gebruik snel en eenvoudig, of moeten we een hele redenering opzetten alvorens we een goede foto kunnen maken?

Gary Fong maakt accessoires om het flitslicht minder uitgesproken te maken in een foto. Ik mocht een setje lenen en teste die uit.

 

Gary Fong 1/2 Cloud Diffuser:

De eerste in de test in de Gary Fong 1/2 Cloud Diffuser. Een soort plastiek lampenkap die je bovenop je flitser zet.

Hoe werkt het? Je moet je flitser loodrecht opwaarts richten. Het flitslicht zal door een bolvormige diffuser, bovenin de zogenaamde lampenkap, over 360 graden reflecteren. Maar voor het de Gary Fong verlaat, wordt het nog  verzacht door de wit plastiek diffuser. Een beetje als de diffuser cap van Nikon, maar het licht wordt 360 graden verspreid. Een deel licht zal ook naar de zoldering gestuurd worden door de bolvormige diffuser.  Bij zolderingen die niet wit zijn, kan je dus een kleurzweem optreden. Doordat het licht over 360 graden en de zoldering wordt verspreid, zal het wel ergens weerkaatsen en de slagschaduw verzachten. De Gary Fong difuser zou dus universeel, en zonder veel nadenken, moeten in gezet kunnen worden.

Wat zeggen de testresultaten?

De schaduwen zijn duidelijk zachter dan rechtstreeks flitsen, of flitsen met de Nikon bounce cap. Maar wel harder dan het gebruik van goed gericht indirect flitsen. De Gary Fong vreet wel heel wat licht. Je hebt dus een krachtige flitser nodig. Ik denk dat indirect flitsen (bij niet te hoge zolderingen) zelf minder licht verlies zorgt.

Ik had ook nog een Chrome Dome. Dit is een chrome gecoate reflector die efficiënter zou moeten zijn op het vlak van lichtopbrengst.

 

Omdat er nu meer licht voorwaarts wordt gereflecteerd, zal het licht iets harder zijn. Ook is het opletten als je foto’s maakt in portret stand. Zonder de chrome dome is het voldoende om de flitser 90 graden te draaien om je “lampenkap” juist te positioneren. Doe je dit met de chrome dome, dan zal de reflector het licht voornamelijk zijdelings reflecteren. Je moet dus de chrome dome bijkomend nog eens 90 graden verdraaien.

 

 

Gary Fong heeft buiten de 1/2 cloud, ook nog een cloud. Het licht is iets warmer en meer diffuus. Dat bereikt met door een dikker soort plastiek te gebruiken. Nadeel is wel dt er nog meer flitslicht verloren gaat.

In combinatie met de chorme dome krijgen we dit resultaat:

 

In een volgende post gaan we dezelfde opstelling belichten met de flitser los van de camera. Vaak noemt met dit STROBIST. Je zal merken dat die manier van werken bijna oneindige mogelijkheden bied.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s