Nikon SB800/900: SU4 versus CLS?

Onlangs mocht ik op de dierenhappening in Hasselt op de stand van Anubis Animal Starmaker een fotostudio installeren. ’t Was aangenaam, maar hart werken. We hadden een oppervlakte van ca 32 m2 wat ruim voldoende was. Ik huurde een stetje Elinchrom RX600, een zaligheid hoe snel die dingen herladen. Na twee dagen keerde ik huiswaarts met een dikke 2300 foto’s.

Wil je de foto’s bekijken en bestellen? Neem dan een kijkje op de webwinkel

Maar wat heeft Elinchrom studio Strobes te maken met Nikon SU4? Niets.
Ik had buiten het studiowerk ook nog een opdracht van hondenvoeding expert Royal Canin.
Doel was groepsfoto’s te maken van enkele rasbijeenkomsten op de stand van Royal Canin. Ik heb hiervoor mijn SB900’tjes op een statief gezet en ze werden getriggerd via de SB800 op de camera. De SB900 stonden op 1/1 en de SB800 op ½ .
In SU4 kan je makkelijk meten met een flitsmeter (CLS niet) en dat was dan ook de reden van deze opstelling. Uiteindelijk had ik f/8 bij 1/125ste en ISO 200. Eén ding had ik over het hoofd gezien. Een hele meute omstaanders fotografeerden er lustig op los met compactjes van allerhande pluimage. Juist zal hun belichting niet geweest zijn, want mijn kerstboom lichte telken mee op. Zo snel en veelvuldig na elkaar, dat de SB900’s in thermische veiligheid gingen tegen de tijd dat ik de groep min of meer had opgesteld zodat dat iedereen en het RC logo in beeld was en eindelijk kon fotograferen….

Bij de tweede rasgroep heb ik de SB900’s dan maar in CLS remote gezet en de SB800 als master. Nog steeds op in manueel 1/1 en ½, maar nu werden de flitsers niet meer gedirigeerd door de omstanders.

Lesson learned: Vóór het event even de opstelling maken in SU4 zodat je nauwkeurig het vermogen kan bepalen via een flitsmeter. De i-TTL meting heeft het immers moeilijk met een zo diverse compositie. Wat moet hoe belicht worden? Eens de waarden bepaald, flitsers in CLS en het vermogen instellen via de master.

Geef een reactie

