D200 op ISO 800.

De korte, soms donkere dagen, zorgen ervoor dat ik niet veel met de camera en honden op stap ben. Al snel moet je de ISO’s opschroeven om aan een gewenste sluitertijd te komen. Met VR lenzen kan je enkele stops stelen, maar ze zijn niet altijd even doeltreffend als het om honden gaat. Honden bewegen hun kop zo snel dat enkel een voldoende hoge sluitertijd soelaas kan brengen.
Sommige tongen beweren dat de Nikons van enkele jaren geleden echte ruiskanonnen zijn. De ruis in de donkere partijen, die bij een 100% crop zichtbaar wordt, is dan ook één van de redenen dat ik voor betaalde opdrachten nooit boven de 400 ga.  Ik verplaatste nog lieven een shoot naar een andere dag dan de ISO’s te boosten.
Maar ik moet mijn mening over de D200 herzien. Onlangs fotografeerde ik mijn jongste net voor een hevige sneeuwbui. De lucht was inktzwart en ik zette de ISO’s op 800 om bij f/4 de nodige sluitertijd te bereiken. Vandaag haalde in een print van 30×46 op in het vaklabo waarmee ik samenwerk. Waar zit die beruchte Nikonruis? Ik kan hem op de print, ondanks de donkere partijen in overvloed, niet vinden. Wat wel duidelijk is, het detail en de kleine nuances is op ISO800 een pak minder dan op ISO100 of 200.

4 gedachtes over “D200 op ISO 800.

  1. Pingback: Wat zit er in de fototas? « Hondenfotograaf – Kurt Pas

  2. Pingback: D700 op ISO 800 « Hondenfotograaf – Kurt Pas

  3. Pingback: Puppy Time!!! « Hondenfotograaf – Kurt Pas

Geef een reactie

