Moving forward

Fotografie is een eigenaardige bezigheid. Het vereist een diepgravende technische kennis (hip hoi, me like this!!!), en een goed inzicht hoe en wanneer wat te gebruiken (hmm, nu wordt het al wat moeilijker).

In het verleden heb ik me toegespitst tot het absorberen van gigabytes aan technische rommel. De laatste maanden laat ik dat voor wat het is en ben ik meer bezig met het bekijken van foto’s, en het achterhalen van het hoe en waarom.

 

Het eerste waar ik naar kijk is:

Spreekt het beeld me aan. Indien ja, dan probeer ik het waarom te achterhalen.

  • Is het de compositie
  • Het concept
  • Het licht
  • De kleur of toon

 

Nadien probeer ik dan te achterhalen welke techniek en instrumenten de fotograaf heeft gebruikt.

In studiofotografie verraden de ogen veel! Je kan oa zien welke “light modifier” de fotograaf heeft gebruikt, een softbox, plu of beauty dish. Elke modifier geeft andere kwaliteiten aan het licht en zorgt voor een ander gevoel in het beeld. Maar ook het aantal lichtbronnen en de opstelling worden soms door de ogen verraden. Het tweede punt waarop ik het licht bekijk is de schaduwen. Waar ze vallen en hoe diep ze zijn bepaald veel in een foto.

 

Buitenfoto’s zijn een stuk moeilijker. De mooiste beelden zijn vaak die waar er gebruik is gemaakt van een reflectiescherm en/of diffuser. Ook externe flitsers, “the Strobist way” geven knappe resultaten. Jammer dat deze technieken nu net niet makkelijk toepasbaar zijn op onze viervoeters. Bobby kan je niet vragen om even in het licht te kijken en exact op dát plekje blijven staan, liggen of zitten is ziet er zelden spontaan uit….

 

Welke blogs zijn dan mijn bron van inspiratie?

 

Op studio gebied ben ik een grote fan van Sharon Montrose en Laurie Meehan-Elmer. Allebei exceptioneel goede fotografen. Ze combineren vakmanschap en artistieke concepten alsof het kinderspel is.

 

Voor buitenfoto’s haal ik de mosterd bij twee Belgische fotograven die niks met honden hebben (alhoewel, Tom heeft twee Beagels). Tom Museeuw fotografeert veel modellen en kinderen op locatie. Op zijn blog vind je veel informatie “behind the scenes”. Huwelijksfotograaf Pieter Van Impe, creëert de ene originele huwelijksreportage na de andere. Door het bekijken van zijn beelden leer ik veel over wat werkt en wat niet.

Moet het buiten en honden zijn, Bonnie van den Born is TOP voor mij.

3 gedachtes over “Moving forward

Geef een reactie

