The Back-up story

back_up3.jpg

Als je een hobby zelfbedruipend wilt maken en verder wilt uitbouwen tot een baan als zelfstandige in bijberoep, dan is de weg geplaveid met het zoeken naar compromissen.

Compromissen die meestal te maken hebben met de prijskaartjes van al het dure foto- en computermateriaal. Heel dikwijls stel ik de dingen nog wat uit om geen geld te investeren in halve of minderwaardige oplossingen.

Enkele maanden geleden trok ik deze foto tijdens een fotoshoot voor een particuliere klant. Pas maanden nadien bestelt de klant dit beeld in maximale resolutie. Wegens plaatsgebrek op mijn HD waren de RAW’s inmiddels gearchiveerd op CD-ROM. Een externe HD als Back-up had ik toen nog niet. Maar om één of andere reden is één van de CD-ROM’s onleesbaar. “Cyclic Redundancy error” rapporteert Windows. Paniek!  Ik probeer de CD op nog twee andere Windows PC’s, installeer speciale software, maar tevergeefs. Uiteindelijk heb ik toch, op acht beelden na, de data kunnen redden via een Unix machine.

 Een harde les, maar ik heb ze nu wel heel goed geleerd!  Back-ups zijn geen commerciële uitvinding, maar pure noodzaak. Overdrijf ik? Hoe groot is de kans op een onleesbare CD of DVD? Denk dan maar even: Het kon net jouw mooiste huwelijksfoto, foto van je pasgeborene of kleinkind maar wezen…

Geef een reactie

